تهديد نرم (ميزگرد)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اندیشه جويان و آدرس mohammad-taha.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار مطالب

کل مطالب : 450
کل نظرات : 48

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 55
باردید دیروز : 82
بازدید هفته : 142
بازدید ماه : 137
بازدید سال : 1728
بازدید کلی : 206838
تهديد نرم (ميزگرد)
 
گزارش ميز گرد «تهديد نرم» در خبرگزاري فارس//قسمت پاياني

خبرگزاري فارس:در تحقيقاتي كه از سوي موسسات مطالعاتي غربي انجام شده است ،به نقش عناصري از قبيل مرجعيت، روحانيت،مساجد، عاشورا و هيئـت‌هاي مذهبي درايران تاكيد و تضعيف اين عناصر ارزشمند درراستاي تحقق تهديد نرم،در دستوركار قرار گرفته است.

آمريكائي ها رويكرد تهديد نرم را درتقابل با ايران اسلامي در دستور كار خود قرارداده اند و بديهي است برنامه هاي مشخص ومدوني درخصوص اجراي تهديد نرم طراحي نموده اند . جمع بندي از برنامه هاي طراحي شده ودر دستور اجراي آمريكائي ها در خصوص تهديد نرم بر عليه ايران چيست ؟ صالحي : وجود مؤسسات مطالعاتي و پژوهشي بسيار درآمريكا اين فرصت را براي آنان فراهم مي آورد كه تحولات داخلي ونفوذ منطقه اي ايران را رصدكرده و به تناسب آن استراتژي برخورد با ايران را طراحي واجرا كنند.با بررسي ديدگاه هاي اين موسسات در يك جمع بندي كلي مي توان موارد زير را به عنوان بخشي از راهكارهاي آمريكا درروند تحقق تهديد نرم برعليه ايران برشمرد. 1) تلاش براي گفت وگو با ايران 2) كاهش قدرت بسيج و سپاه 3) كنار گذاشتن مخالفت هاي خود با برنامه صلح آميز هسته اي ايران 4) تلاش در جهت برقراري ارتباط سياسي، فرهنگي و اقتصادي مردم ايران با مردم جهان 5) فعال نمودن سازمان هاي غير دولتي آمريكائي در ايران 6) عدم مخالفت آمريكا با عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني 7) گسترش روابط دو ملت آمريكا و ايران 8) استفاده از ضعف اقتصادي و اختلافات دروني ايران 9) تلاش درجهت دامن زدن به نافرماني مدني 10) مطرح نمودن عدم رعايت حقوق بشر و فقدان دموكراسي در ايران 11) راه اندازي شبكه هاي متعدد راديويي،تلويزيوني و ماهواره اي 12) سرمايه گذاري درجهت رساندن پيام هاي مد نظر به ايرانيان با بهره گيري از پيشرفته ترين تكنولوژي 13) حمايت از اپوزيسيون داخلي 14) فعال نمودن تشكل هاي دانشجويي و نهادهاي غيردولتي و صنفي درجهت اهداف مورد نظر آمريكا 15) دعوت ازفعالان جوان ايراني به خارج براي شركت در سمينارها 16) تضعيف سرويس هاي امنيتي و نظامي ايران درروند تحقق تهديد نرم به مواردي از قبيل بهره برداري از رسانه ها ، سازمان هاي بين المللي و شعار فقدان دمكراسي در كشور هدف اشاره شد. نشانه هاي طراحي واجراي اين موارد در ايران اسلامي را جمع بندي نمائيد. جمالي : فرآيند برپائي انقلاب هاي مخملي در كشورها از سوي استكبارجهاني در چند مرحله طراحي شده كه نشانه هاي آن در ايران اسلامي هم قابل رويت است. 1) زمينه سازي وتاكيد برموضوع نظارت سازمانهاي بين المللي دركشور هدف 2) رشد قارچ گونه وسازماندهي شده رسانه ها و"NGO"ها دركشور مورد هدف :نمونه بارز اين اقدام دركشورهاي شوروي سابق ونيكاراگوئه به ظهور رسيد و در ايران نيز از سوي مخالفين نظام كه دل در گرو انقلا ب هاي مخملي داشتند اجرائي گرديدكه با هوشياري رهبرمعظم انقلاب و مردم نتايج دلخواه آنان حاصل نشد. 3) طرح شعار فقدان دمكراسي در كشور هدف و برپائي جريان دمكراسي خواهي : پنهان نمودن اهداف استكبار در پشت نقاب چهره دموكراسي خواهي از جمله نكاتي است كه توسط طراحان انقلاب هاي مخملي طراحي وبه اجراء گذارده مي شود. برپائي جنبش هاي دمكراسي خواهي در ايران از سوي گروه ها وجناح هاي مختلف را در اين راستا مي توان مورد ارزيابي قرار داد. در نزد برخي از جريان هاي موجود دركشور ما دموكراسي خواهي از اولويت خاصي برخوردار است. در دوران اصلاحات بيشترين مباحث درخصوص دموكراسي خواهي در كشورازسوي افرادي مطرح مي شدكه خط فكري آنان روشن بود. با نگاهي اجمالي به تاريخچه دمكراسي خواهي در كشورپس از انقلاب اسلامي ، نقش آن در فرآيند تهديد نرم چيست؟ دعاگو: طرح شعار دمكراسي ازسوي برخي روشنفكران غرب زده از بدو پيروزي انقلاب اسلامي دركشور مطرح شد كه نام بردن آنان از جمهوري دمكراتيك اسلامي گوياي اين واقعيت بود كه با واكنش رهبركبير انقلاب اسلامي حضرت امام (ره) روبرو شد وامام در پاسخ به توطئه آنان فرمودند:"من به جمهوري اسلامي رأي مي دهم نه يك كلمه زياد نه يك كلمه كم". موج دوم دمكراسي خواهي با روي كار آمدن دولت اصلاحات در كشور آغاز و شعارمردم سالاري توسط رئيس جمهور وقت مطرح شد. بايد اذعان داشت كه از ابتدا اين شعار اشتباه بود چرا كه حكومت جمهوري اسلامي بر پايه رأي مردم آغاز گرديد. مقام معظم رهبري با اضافه نمودن واژه ديني به مردم سالاري اين اشتباه رئيس دولت وقت را اصلاح كردند. شعارها واقدامات دولتي كه به نام اصلاحات به مدت 8 سال قوه مجريه و قوه مقننه را در اختيار داشت و تلاش هاي فراواني كه براي دين ستيزي در جامعه طي آن مدت صورت گرفت ، موجب گرديد كه زمينه طرح شعار دمكراسي خواهي مجددا دركشور فراهم گردد.با توجه به ماهيت دمكراسي كه حربه اي براي تسلط بيشتر استكبار بركشورها مي باشد ذكر دونكته لازم است: 1) مردم ما از شعور سياي بالائي برخوردار هستند. امروزه بچه هاي ما هم سياسي اند و بعيد است مردم مسلمان ما با اين شعور سياسي فريب شعار تو خالي دمكراسي خواهي را بخورندواين حربه هاي دراين كشوركارساز نخواهد بود. 2) با توجه به هدف استكبار كه تسلط بر جمهوري اسلامي ايران بدون پرداخت هزينه است ،‌به نظر مي رسد كه دمكراسي خواهي يكي از ابزارهاي تحقق تهديدنرم دركشور مي باشد و مي توان درهمين راستاي مورد ارزيابي قرار داد. جمالي : ذكر بيان تفاوت ديدگاه طرفدارن دمكراسي به شيوه غربي و مردم سالاري ديني از منظر مقام معظم رهبري ضروري است. از ديدگاه مقام معظم رهبري مردم سالاري ديني به اين معني نيست كه دين را به دموكراسي سنجاق كرده باشند، بلكه مردم سالاري ديني حرف جديدي است.برخي صاحب نظران ما به نوعي مي‌گويند مردم سالاري ديني يعني دموكراسي اسلامي. در حالي كه در ذات دموكراسي نسبيت گرائي است و در ذات دين مطلق گرائي است و اين دو با هم سازگاري ندارند. تاكنون نگاه ما به مقوله تهديد نرم يك نگاه بيروني بوده وبيشتر براين نكته تاكيد داشته كه تهديد نرم به اقدامي مي گويندكه از سوي دشمن بيروني طراحي واجرا مي گردد ودردرون كشور نيز عده اي بدان دامن مي زنند وبا آن همراه مي شوند . اگر صلاح بدانيد نگاه به مقوله تهديد نرم را دروني كنيم واز زاويه درون به اين موضوع بنگريم . دكتر جمالي : با رويكردي واقع نگر بايد جنگ نرم رابر دوبخش تقسم نمود. برخي مقوله هاي تهديدنرم از درون كشور وبرخي از بيرون طراحي،سازماندهي واجرا مي گردد. دربرخي مواقع ممكن است حتي افرادي كه در نظام مسئوليت دارند خود عوامل طراحي، اجرا ويا تشديد تهديد نرم باشند. يكي ازمهم ترين آفت ها كه امروز نظام را تهديد مي كند و درراستاي تهديد نرم قرار دارد، ترويج روحيه اشرافي گري در بين مسئولان و جامعه است.مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس خطرشكل گيري طبقه جديد اشراف را متذكر شدند وبا توجه به فرمايش معظم له به نظر مي رسد مهم ترين عنصر تهديد نرم اشرافي گري بوده وخطر آن ازماهواره و"NGO"ها هم بيشتر است . شما سطح زندگي و توقع برخي از مسئولان دوران اول انقلاب مثل شهيد رجائي و شهيـد چمران را با برخي از مسئولان فعلي مقايسه كنيد، اگر روح اشراف گري آمد تهديد نرم كارسازاست. اگر مسئولي اشراف منش شد خود اورا بايد به عنوان يك عنصر تهديد نرم مورد شناسايي قرار داد. مهمترين هنر حضرت امام(ره) متحول كردن جوانهايي بود كه دردوران طاغوت، ماديات آنان را در چنبره خود گرفته بود. امام(ره) با روح الهي خود اين جوانان را از مادي گرايي رها نمود وآنان را با فرهنگ شهادت آشنا كرد واينگونه بود كه اين جوانان ايران واسلام را زينت بخشيدند.مي توان يكي از راهكارهاي مقابله با تهديد نرم را ترويج فرهنگ شهيد و شهادت دانست. به هنگام بحث تهديد نرم همه نگاهها به سمت روزنامه ها، سرحلقه ها و... معطوف مي شود اماكمتر كسي به عملكرد ما در فضايي كه آنان طراحي كرده اند توجه مي كند. برخي مواقع ما در زميني بازي مي كنيم كه استكبار براي ما ترسيم كرده و ترويج روح اشرافي گري يكي از همان موارد است. مقوله تهديد نرم با رويكرد نگاه از درون چيست ؟ شير محمدي : منشأ اصلي مؤثر بودن تهديد نرم درحوزه داخلي با رويكرد نگاه از درون را اگر بخواهيم بررسي كنيم بايد به عنصر غفلت اشاره داشته باشيم. غفلت از بنياد هاي اصيل اسلام ناب محمدي، غفلت از مفاهيم اساسي انقلاب، غفلت ازآرمان ها و شعارهايي كه در قبل از پيروزي انقلاب و در دوران دفاع مقدس موجب جوش وخروش امت خداجوي و نيل به پيروزي هاي متعدد و افتخارآفرين گرديد. مقام معظم رهبري هم بارها وبارها بر پرهيز از غفلت تاكيد وبر برمفاهيمي چون عدالت محوري ، پرهيز از خوي اشرافي گري تأكيد داشته اند . آنچه مسلم است زماني كه غفلت اتفاق افتاد زمينه طمع دشمن براي عملي كردن تهديد نرم جدي مي شود . غفلت مسئولان از مفاهيم اصلي انقلاب زمينه انجام تهديد نرم و تحقق آن در داخل كشور را فراهم مي كند . در خصوص نقش وتاثير سازمان هاي غير دولتي، سازمان هاي مردم نهاد ورسانه هاي خارجي وداخلي درپيشبرد تهديد نرم سخن گفته شد، به نظر مي رسد، در طي دوران موسوم به حضور اصلاح طلبان برمسند اجرائي كشورو قوه مقننه اقداماتي از سوي برخي از اين افراد درجهت تحقق تهديد نرم صورت گرفت كه تبيين آن لازم وضروري است . شيرمحمدي : همراهي جريان مذكور درجهت تحقق تهديد نرم با استكبارجهاني به سركردگي آمريكا به اندازه اي روشن و مشهود است كه نياز به دليل واستدلال ندارد. به منظور ورود به بحث سخن يكي از نمايندگان مجلس ششم را بيان مي نمايم. وي در اواخر مجلس ششم با صراحت در مجلس گفت:"ما انتخابات مجلس هفتم را گرجستانيزه مي كنيم"كه واقعاً قصد آن را داشتند اما موفق نشدند. اين افراد با حضور در مجلس وقوه مجريه درقالب يك تشكيلات رسمي وغير رسمي در ايران متوني را منتشر مي كردندكه تب و تاب دموكراسي خواهي به شيوه مورد نظر غربي ها و اعمال نافرماني مدني را در جامعه تشديد مي كرد. يك شبكه اي رسمي با بودجه وهزينه دولت اين رويكرد را در جمهوري اسلامي ايران درآن دوران دستوركار قرار داده بود. قبل از اين نيز درگرجستان و اوكراين آثاري با اين محتوي منتشر شده بودكه تاثير آن را در وقوع انقلاب هاي مخملي اين كشورها نمي توان از نظر دور داشت. كتابهايي در ايران ترجمه ودر سطح وسيع منتشر مي شد كه صداقت مسئولان را نسبت به اصل انقلاب مورد ترديد قرار مي داد. كتاب قلعه حيوانات در سطح وسيع چاپ و دركشور منتشر مي شد. هركس كه اين كتاب را مي خواند شخصيت هاي كتاب را با مسؤلان كشور شبيه سازي مي كردو نتيجه گيري مي گرفت كه انقلابيون سابق رنگ عوض كرده و همانند افراد ارباب قلعه شده اند. اين اقدام فرد را نسبت به انقلاب و خط امام(ره) دچار ترديد مي كند. نكته مهم اين بودكه همه اين آثار از مجاري قانوني كشور مجوز انتشار دريافت مي كردند. متاسفـانه بايد گفت در حـال حاضر هم اقدامـاتي در كشـور به وقـوع مي پيـوندد كـه در راستاي تحقق تهديد نرم بر عليه انقلاب اسلامي قابل ارزيابي است. امروز هم عده اي مردم را نسبت به اصل انقلاب، خط امام و مقاومت و ايستادگي دچار ترديد مي كنند . نقش وتاثير افرادي كه دل در گرو تحقق تهديد نرم وبرپائي انقلاب مخملي دركشورداشتند ودر دوراني پس از انقلاب اسلامي دردستگاه هاي اداري اين كشور رسوخ كرده وبرمسند امور اجرائي نشسته بودنند ،‌چيست؟ صالحي : دردوران موسوم به اصلاحات افرادي در برخي دستگاه هاي اداري واجرائي وقانون گذاري حضور داشتندكه كارگاه هاي توسعه سياسي را برپا و به همه امور كشور رنگ سياسي زده بودند. افرادي كه قلبشان براي دمكراسي به شيوه غربي مي تپيد و تئوري نيل به دمكراسي به معناي اسلام منهاي شريعت را تدريس مي كردند. درهمان دوران افرادي نظير احسان نراقي، داريوش شايگان، داريوش فرهنگ كه قبل از انقلاب در خدمت رژيم منحوس پهلوي بودند، مشاوران دولت مردان اصلاحا ت نيز شدند. درآن دوران جرياني كه دلشان براي دموكراسي منهاي شريعت مي تپيد و برمسند امور نيزحاكم بودند، براي وقوع نافرماني هاي مدني زمينه سازي مي كردند و صريحاً در نشريات شان نافرماني مدني را در دستور كار قرار داده بودند. دشمنان انقلاب و نظام جمهوري اسلامي درآن دوران با بهره گيري از اين افراد مشكلات متعددي را دركشور پديد آوردند. طرح مباحثي از قبيل حاكميت دوگانه، خروج از حاكميت، تشويق به نافرماني مدني، تحصن نمايندگان مجلس ششم درمجلس گوياي عمق فاجعه پيروي آنان از اهداف استكبار درجهت تقابل با اسلام ناب محمدي بود. توانمندي هاي نظام جمهوري اسلامي در مقابله با تهديد نرم چيست؟ جمالي : برخي ظرفيت ها دركشور وجود داردكه متاسفانه از آنها به نحو احسن بهره برداري نمي شود و زمينه برخي مشكلات را فراهم مي آورد. به عنوان مثال امروزه دركشور حدود10 دستگاه داريم كه در حوزه متون دانشگاه ها مشغول فعاليت هستند، در حالي كه كمتر متوني در حوزه علوم انساني بومي مي باشد و لذا با ورود فرد به دانشگاه همه تعاليم داده شده به وي از سوي منبر، مسجد، محراب و در دوران دبستان، راهنمائي و دبيرستان به يكباره فرو مي ريزد. متوني كه در دانشگاه هاي ما تدريس مي شود، به دانشجو القاء مي كندكه اسلام و ايران هيچ نقشي درپيشرفت علم ودانش دركره زمين نداشته وندارد. هر چه درحوزه علوم،تكنولوژي،‌انديشه،‌اقتصاد،سياست و غيره هست، نشأت گرفته از تلاش هاي غربي ها بوده واسلام هيچ نقشي در اين حوزه ها نداشته است، فلذا يكي از مهم ترين تهديدات در حوزه تهديد نرم مي تواند متون دانشگاهي باشد كه زمينه را براي پذيرش اين تهديد فراهم مي آورد. جالب اين كه خيلي از نخبگان و بزرگان اين تهديد را قبول دارند اما اقدام هاي عملي و قابل قبولي براي مقابله با آن صورت نمي دهند. اين آسيب و درد براي همه مشخص است اما از درمان واقعي اين معضل هنوز خبري نيست. نكته ديگر ظرفيت هاي ما براي حضور در عرصه رسانه است.تاثير رسانه در افكار عمومي نياز به استدلال ندارد. زماني توپخانه ابزار تفوق و برتري بود، اما امروز رسانه ابزار تفوق و برتري است. ما هنوز در سطح دنيا يك رسانه معتبر يك روزنامه جهاني و يا حتي يك روزنامه منطقه اي هم نداريم. عدم بهره برداري ما از ظرفيت هاي موجود منجر به اين مي شودكه تهديدنرم به عنوان يك خطردركشورما خودراظاهر كند. درخصوص عدم بهره برداري مناسب از ظرفيت هاي موجود در كشوركه مي توان درامر مقابله با تهديد نرم از آنان بهره برد چه نظري داريد. صالحي : درخصوص توانمندي هاي موجود درنظام جمهوري اسلامي ا يران به منظور مقابله با تهديد نرم بايد به موضوع انديشه مذهبي در بين امت اسلامي اشاره كرد. بنابر تحقيقاتي كه از سوي موسسات مطالعاتي كشورهاي غربي انجام شده است ، آنها به نقش بي بديل عناصري از قبيل مرجعيت، روحانيت، ، مساجد، عاشورا و هيئـت‌هاي مذهبي پي برده وضعيف نمودن اين عناصر ارزشمند را درراستاي اهداف نهايي خود كه تحقق تهديد نرم است در دستوركار خود قرار داده اند. نگاهي به نقش روحانيت و مساجد در نشروگسترش فرهنگي ديني، رجوع به تاريخ گذشته و مروري بروقايع تاريخي اعم از نهضت تنباكو، نهضت مشروطيت، قيام مردم عراق برعليه انگليس،‌ نقش وتاثيرتاسوعا وعاشوراي سال 57 در فراگير شدن انقلاب اسلامي، تاثير شگرف واعجاب آور مساجد به عنوان پايگاه اداره و پيشبرد انقلاب چه در دوران شكل گيري مبارزه وچه در دوران مبارزه آشكار وعلني بر عليه دستگاه شاهنشاهي گوياي اين واقعيت است كه دشمنان ما به درستي اين تاثير را درك و براي ازبين بردن آن برنامه ريزي نموده اند.كمتر محقق وپژوهشگر منصفي است كه به نقش روحانيت وهيئت‌هاي مذهبي در شكل‌گيري حركت‌هاي ضـد اسـلامي و استكبـاري واقـف نباشـد وبدان اعتراف نكند. امروزه درراستاي مبارزه با تهديد نرم كه از سوي دشمنان بر ما تحميل شده، به طور شايسته از ظرفيت هاي موجود در حوزه دين وتعاليم ديني بهره برداري نمي شود ومورد غفلت قرارگرفته است كه اين غفلت وبي توجهي به اثر گذاريشان در فرهنگ عمومي جامعه خسارت بزرگي است. دكتر جمالي : اگر تاكنون طراحان تهديد نرم موفق نشده اند وقوع انقلاب مخملي را دركشور ما ببينند، دليل آن آموزه هاي ديني و شيعي است و ما كمتر در اين حوزه آفند نموده ايم. عدم توفيق دشمن در تهديد نرم برمي گردد به غناي مكتبي و تجديد حيات معنوي ماكه در دين مبين اسلام وخصوصا درفرهنگ شيعي در ماه هاي رجب، شعبان، رمضان، محرم وصفر اوج مي گيرد وچه زيبا فرمود امام(ره) كه:"اين محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است". علت عدم موفقيت واثر گذاري تهديد نرم در ايران اسلامي چيست ؟ متفكر : 27 ماهواره فارسي زبان در حوزه هاي تبليغ مسيحيت، يهودو ترويج اباحه گري فعاليت مي كنند اما درانديشه و افكار مردم نفوذ ورسوخ ندارد.زماني كه همين شبكه هاي ماهواره اي فراخوان مي زنند حداكثر150 الي200 نفر جمع مي شوند. راديو فردا با بودجه سالانه650 ميليون دلار بوجود مي آيد و همه خبرنگاران خود را هم فارسي زبان انتخاب مي كند. اما در ايران موفق به نفوذ نشدند. چرا؟ يكي از دلايل اين است كه مردم ما از يك آگاهي سياسي برآمده از انقلاب برخوردار هستند ولي اين آگاهي دركشورهاي ديگر مثل گرجستان، اوكراين وآذربايجان كمتر به چشم مي خورد. در آن كشورها افكار عمومي را شبكه هاي ماهواره اي به سمت انقلاب مخملي هدايت مي كنند، اما افكار عمومي ايران تابع ماهواره ها نيست. دليل ديگر آن ناشي از همان غناي مكتبي مردم ايران است كه بر مي گردد به آموزه هاي ديني ناشي از مرجعيت شيعه، منبر، مسجد و... است. به تعبير ديگر ما در مقابله با تهديد نرم از توانمندي و پشتوانه هاي مكتبي، الهي و مذهبي خودمان استفاده كرده ايم. چه بايد كرد؟ دكتر جمالي: براي پاسخ به اين پرسش بايد به سراغ واقعيت هاي موجود دردنياي امروز رفت و از عقل و تجربه بشري استفاده كرد. افزايش توانمندي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را مي توان از اصلي ترين اقدامات درجهت مقابله با تهديدنرم قلمداد نمود. امروز دشمنان نظام به نوعي مي خواهند كارآمدي حكومت ديني اعم از زيربنايي ، فكري ، ابزاري ، طرح و برنامه را زير سئوال ببرند. تيغ تهديدات دشمنان متوجه كارآمدي نظام است. هرچه كارآمدي بيشتر شود، تهديدات دشمن كم اثرتر خواهد شد. مثالي در خصوص تاثيركارآمدي نظام در تقابل با تهديدات استكبار مي آوريم : "باورود اسلام به ايران زبان عربي در كشور رايج شد. غني بودن زبان فارسي موجب شد زبان عربي وزبان فارسي ازهم بهره برده كه اين واقعيت به دليل غني بودن زبان فارسي است. نمونه ديگرآن ورود اسلام به مصر و ورود زبان عربي به كشور مصر است كه موجب از بين رفتن زبان مصري وجايگزين شدن زبان عربي درآن كشورشدكه دليل آن را درغني نبودن زبان مصري بايد جستجوكرد. با ورود زبان عربي زبان مصري ها از بين رفت واثري از آن باقي نماند". اگر ما اصل كار آمدي نظام را رعايت نكنيم تهديد نرم موجب اضمحلال فرهنگ و ارزش هاي ما خواهد شد و اين نوع تهديد عملي خواهد كرد. خطرات و ظرفيت هاي موجود در نظام براي مقايله با تهديد نرم چيست؟ شيرمحمدي : اگر هوشياري جدي داشته باشيم،توطئه هايي نظير انقلاب هاي مخملي هم دركشور ماكارساز نخواهد بود. در سه دهه اخير تهـديدات متعـددي كه متـوجه انقـلاب اسلامي بود بوقوع پيوسته است. اواخر دولت آقاي هاشمي وقايعي مثل مشهد، اكبرآباد، اسلام شهر و قزوين اتفاق افتاد، يك نارضايتي عمومي به دليل گراني، تورم و... دركشورايجاد شده بودكه بهانه هايي مثل استان نشدن قزوين، افزايش خود سرانه كرايه ميني بوس دراسلام شهر، بي توجهي شهرداري به اعتراض مردم در مشهدآن را كليد زده بود. در دولت اصلاحات قضايايي مثل 18 تير اتقاق افتاد.درست زماني اين اتفاقات رخ مي دهد كه قشري از مسئولان واقعاً نسبت به روند انقلاب دچارترديد شده بودند و مسيركعبه را باتركستان اشتباه گرفته بودند. اين عده از مسئولان با اينكه شعارهاي انقلاب را سرمي داند، عملكرد آنان مطابق ارزش ها وآرمانهاي انقلاب نبود. تغييردر رفتار اين عده از مسئولان مشهود بود. درهمين دوران تيم مشاوره فرح پهلوي به برخي از دولت مردان ما مشاوره مي دانندوعصرها فالوده تناول مي كردندكه آن فاكتورها الآن موجود است. شواهد و قرائن گوياي اين واقعيت است كه دشمنان خارجي وايادي آنان در 18 تير در صدد اجرا ي انقلاب مخملي در ايران بودندكه به دليل پيوند عميق امت و امام(ره) اين اتفاق نيفتاد. بعد از ترور رفيق حريري هم در لبنان دنبال اجراي همين توطئه بودند ولي اتفاق نيفتاد. اين نشان مي دهد كه انقلاب هاي مخملين و تهديدات نرم هنوز موفق به غلبه برفرهنگ شيعه نشده است. در خصوص تهديد نرم بايد به اين نكته اذعان نمود كه برخي از نخبگان به دليل بازي با الفاظي از قبيل تعامل فرهنگي و... از برخي از عوام عقب ترند و درمواقعي هم روند تهديد نرم را سرعت مي بخشند، اما از آن جائي كه امت اسلامي به دنبال اسلام هستند بسياري ازتوطئه هاي رنگارنگ دشمنان ناكام مانده وخواهد ماند. در جريان عمليات مرصاد فردي خدمت مقام معظم رهبري رسيد وآقا را مشغول مطالعه ديده بود، وي با حالتي نگران عرض كرده بود: آقا منافقين حمله كردند واسلام آباد را تصرف كردند كه معظم له فرموده بودند :"تا زماني كه با اين مردم با زبان اسلام سخن بگوئيم خطري ما را تهديد نمي كند ولي هر زمان كه بازبان اسلام با مردم سخن نگوئيم بايد احساس خطر كرد". ظرفيت هاي وابزارهاي موجود در نظام براي مقايله با تهديد نرم چه مي باشد و به چه ميزان استفاده مي شود؟ شيرمحمدي : واقعيت اين است كه كشور ما از لحاظ فرهنگي غني و ازظرفيت هاي خوبي برخوردار است، اما متاسفانه ما از اين ظرفيت ها استفاده نمي كنيم. نكته اي كه حضرت امام(ره) بدان اعتقاد داشت ايجاد هسته هاي انقلابي بودكه متاسفانه ما ازآن غافل شده ايم. نكته ديگري درآموزه هاي حضرت امام(ره) بود مبني بر اينكه مسجد سنگر است سنگرها راحفظ كنيم. توصيه حضرت امام و مقام معظم رهبري مبني بر اينكه مسجدرا خالي نگذاريد بايد آويزه گوش ما باشد. اين فرمايشات بيانگر نگاه استراتژيك به مساجد است كه امروزه متأسفانه بايد اذعان كنيم تا حدودي مساجد خالي شدند. ذكر اين نكته لازم است كه جمع كردن جوانان ظرافت مي‌خواهد وتا حدودي اين ظرافت ها اعمال نمي‌شود و مساجد و محيط هاي فرهنگي كه مي تواند نقش تعالي بخشي جوانان را ايفاءكند فراموش مي شوند. متأسفانه ما تهديد را جدي مي‌گيريم اما ظرفيت هايي كه داريم را فراموش مي‌كنيم. اگر چند نفر به عنوان شيطان پرست در فلان منطقه كشور پيدا شوند در همه بولتن ها درج مي‌گردد، امّا اگر يك مسجدي با دو هزار جوان فعال و با نشاط به كارهاي بزرگ فرهنگي مشغول باشند كمتر توجهي بدان ها مي شود و كسي از بانيان اين كار تشكر نمي‌كند. واقعيت اين است كه كار خوب فرهنگي ديده نمي شود امّا نقطه ضعف را همه مي بينند. مثل رفتار شخصي خود ما ،كه يك عيب را در يك نفر مي بينيم امّا همه كرامات او را نمي بينيم. ما نبايد امر به معروف و نهي از منكر را فراموش كنيم. درحديث آمده است "اگر امر به معروف و نهي از منكر فراموش شود، بدان شما بر خوبان شما مسلط مي شوند". اگر در مقابل بي توجهي برخي مسئولان واكنش نشان داده مي شد امروز وضعيت ما به اينجا نمي رسيد.بايد در حوزه اجراي امر به معروف و نهي از منكر توجه و دقت بيشتري به خرج بدهيم. درامر به معروف و نهي از منكر فقط نبايد زلف فلان خانم براي ما مسئله باشد و از انباشت ثروت روي ثروت بي توجه باشيم.اگر امر به معروف و نهي از منكر را درگير امور جزئي ننمائيم و به اصلاح حكومت و جبران خطاهاي حكومت بپردازيم و امر به معروف را بيان انتقاد سازنده به فلان مسئول قلمداد نمائيم بيشتر مثمر ثمر خواهد شد. اگرمسئولان ‌هوشياري اول انقلاب را مد نظر قراردهند و به ظرفيت هاي علمي و فرهنگي كشورتوجه داشته باشند،نه تنها خطر و تهديدي از ناحيه تهديد نرم و انقلاب هاي مخملي متوجه ما نمي شود بلكه قادر به نشر و گسترش روح انقلاب اسلامي و تهاجم به نظام سلطه را نيز خواهيم داشت. نقش، جايگاه و ظرفيت هاي مراكز علمي كشوردرمقابله با تهديد نرم و ميزان استفاده از اين ظرفيت ها وابزارها چيست ؟ شير محمدي : ما بايد اذعان كنيم كه مراكز علمي خوبي داريم كه فقط ظرفيت هاي سخت افزاري آنان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. قشرجوان پرشور و فاضل در اختيار ماست كه از لحاظ تعدد زياد هستند و سطح سواد آنان از سطح جوانان خيلي از كشور ها بيشتر است. ما از اين قشر جوان چه بهره اي مي بريم. در دانشگاه‌هاي ما در حوزه علوم انساني سالانه بعضاً10 عنوان كتاب جديد هم چاپ نمي شود. حتي در دانشگاه هايي كه اعتبار آنان مورد توجه همه است ما اثر تاليف شده كمتر مشاهده مي كنيم. در يكي از دانشگاه‌هاي معتبر ما كه سالانه چندين هزار دانشجو در حوزه علوم انساني مشغول تحصيل هستند، درسال گذشته 12 عنوان كتاب در حوزه علوم انساني منتشرشده است. آيا در دانشگاهي كه چند صد استاد در حوزه علوم انساني مطالعه و پژوهش مي‌كنند نمي‌توان چند اثرقابل قبول ومورد توجه در مجامع علمي ايران وجهان ارائه داد؟آيا اساتيد حاضر دردانشگاه هاي ما توانائي ارائه اثر جديد را ندارند؟ اگر چند درصدي از اين افراد هم فكر خود را ارائه دهند مي توان نهضت علمي عظيمي دركشور راه اندازي كرد. دركنگره اسفند 85 وضعيت علوم انساني در دانشـگاه ها تبييـن گرديد. اين كنگره نتايـج قابل توجهي دربر داشت كه لازم است كار بردي شود و فقط در بايگاني نگهداري نشود.لازم است همه ظرفيت ها اعم از دانشگاه ها ، مراكز علمي ، پژوهشي ، مساجد ، جوانان و... مورد شناسايي قرار گيرد واز آن استفاده شود. جمالي : امروزه نشريات متعددي در كشور منتشر مي شود كه برخي از آن ها منادي اسلام ناب محمدي است. نيم نگاهي به آن ها بيانگر اين موضوع است كه قلبشان براي نشر اسلام مي تپد، اما برخي نشريات كه با يارانه نظام اسلامي منتشر مي شوند، درصدد جايگزين نمودن تفكر و انديشه غير الهي ومادي به جاي تفكر وانديشه الهي اند. امروزه كتاب هايي در بازار نشر در كناركتب سودمند و ارزشمند رواج دارد كه نه تنها سنخيتي با تعاليم اسلام ندارد بلكه درصدد محو اسلام وارزش هاي اسلامي است. نگاهي به آمار كتاب هاي تأليفي و ترجمه در حوزه كودك و نوجوان بيانگر كثرت آثار ترجمه شده دراين حوزه است . بررسي آمار گوياي اين واقعيت است كه ترجمه در اين حوزه به آمار وحشتناكي رسيده است. نگاهي به ترجمه و انتشار آثار هري پاتر با مضامين جادو وجادوگري، در ايران و نمايش فيلم آن گوياي اين واقعيت است كه كودك، نوجوان، جوان و حتي بزرگسالان ما بدان رغبت نشان مي دهند و مي پذيرند واين ناشي از خلاء موجود دراين حوزه است كه اين خلاء خود بستر ساز تهديد نرم است. اگر مطرح است كه در حوزه توليد علم وحتي آثار قابل قبول در حوزه ادبيات عقب هستيم واقعيتي غير قابل كتمان است. نكته ديگر تاثير تفكر وعملكرد مسئولان درتشديد يا مقابله با تهديدات دشمنان و به خصوص تهديد نرم است كه مي تواند به عنوان يك فرصت يا تهديد مورد توجه قرار گيرد. مردم دروهله اول به مسئولان خود نگاه مي كنند. طبيعي است روش، منش، ديدگاه، تفكر، رفتار و حتي وضع لباس پوشيدن يك مسئول و خانواده او مورد توجه مردم است واز او الگو مي گيرند. از نظر بنده انتخاب پوشش نامناسب توسط يك مسئول يا خانواده وي را بايد در راستاي بسترسازي و تأثيرگذاري تهديد نرم مورد ارزيابي قرار داد. در زمان نه چندان دور همه افراد اعم از مسئول وغير مسئول دنبال يك سرپناه بودند، امّا الآن برخي از مسئولان ما دنبال ويلا و باغ هستند. تمايل به رفاه و تن پروري خود تهديد نرم است كه گرايش مسئولان به اين موضوع ،خطرات انكار ناپذيري را بدنبال دارد. البته كشور بايد به سمت رفاه همگاني برود كه خيلي كار پسنديده اي است. در بررسي تهديد نرم بايد اذعان داشت كه اگر فعاليت هاي عمراني در يك نقطه يا منطقه متمركزشود، ‌منجر به بروز ناعدالتي مي گردد و اين خود بسترسازي تحقق تهديد نرم است. البته لازم است در مبارزه با تهديد نرم از تجربه هاي ديگران بهره برداري نمائيم كه اقدام مالزي در گسترش رفاه عمومي و پالايش كانال هاي ماهواره اي از آن جمله است. امروزه تهديد نرم جلوه هاي متعددي يافته است. فهرست بخشي از الزامات وراه كارهاي مقابله با تهديد نرم صالحي : مقابله با تهديد نرم نيازمند برنامه ريزي، طراحي، هماهنگي و اجراي درست است كه لازم است ارزيابي مستمري درخصوص اقدامات دشمن وخودمان داشته باشيم. براي مقابله با تهديد نرم مي توانيم به صورت فهرست وار به موارد زير اشاره كنيم. شناسايي افرادي كه زمينه تحقق تهديد نرم را فراهم و يا تشديد مي نمايند. شناسايي شيوه ها، ابزارها و روش هاي مورد استفاده درتهديد نرم شناسايي نقاط آسيب پذيرخودي ودشمن و نقاط قوت خودوتقويت نقاط قوت خودي شناخت ظرفيت هاي موجود دركشور درجهت تقابل با تهديد نرم ايجاد همدلي در بين مسئولان قضايي، اجرايي وقانون گذاري جهت تقابل با تهديد نرم گسترش فعاليت سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي تشكيل و تقويت مراكز تحقيقاتي ،‌علمي وپژوهشي توجه به امر اطلاع رساني ،‌روشنگري وآگاه سازي مردم ومسئولان تشكيل سازمان هاي مردم نهاد و مؤسسات فرهنگي با مشاركت مردم جهت تقابل با تهديد نرم توجه به نخبگان سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و اجتماعي بهره گيري از حوزه عمليات رواني ايجاد و توسعه مراكز تخصصي جهت پاسخگويي به شبهات مطرح شده از سوي دشمن برنامه ريزي جهت پالايش محصولات فرهنگي توليد شده درغرب تقويت و توسعه كمي وكيفي در عرصه صنايع فرهنگي مقابله فني با ابزارهاي غيرشرعي وغيراخلاقي بكار گرفته شده از سوي غرب رويكرد آمريكا دربرخورد با ايران تغييركرده است، دليل اين تغيير رويكرد چيست؟ متفكر : موسسات مطالعاتي، تحقيقاتي وپژوهشي آمريكا بنابر نتايج اخذ شده از تحقيقات وپژوهش هاي انجام شده بر نفوذ معنوي و جايگاه تثبيت شده ايران درجهان و منطقه تاكيد دارند. آمريكائي ها بر اين نكته كه وضعيت جديد ايران در منطقه وجهان برخاسته از قدرت نرم جمهوري اسلامي بوده واقف هستند و توانمندي هاي ايران در عرصه تكنولوژي را نيز ناديده نمي گيرند. شرايط جديد ايران به گونه اي است كه آمريكا مجبور به پذيرش قدرت ايران است و لذا تلاش مي كند در كوتاه مدت و بلندمدت نفوذ و قدرت منطقه اي ايران را از طريق نرم افزاري و نه سخت افزاري مديريت و كنترل نمايد . شواهد وقرائن گوياي اين واقعيت انكار ناپذير است كه مقامات و مؤسسات آمريكايي به اين ديدگاه واحد رسيده اند كه كنترل قدرت نرم جمهوري اسلامي از طريق تهديدات نرم بايد عملي گردد وبه نظر مي رسد رويكرد نظامي وروياروئي با تهديد سخت دراستراتژي برخورد با ايران ازسوي آمريكا به فراموشي سپرده شده است. البته نكته مهم اين است كه درتهديد نرم حفظ ارزش ها، آداب، رسوم وفرهنگ بومي كارسخت وطاقت فرسائي است ونيازمند برنامه ريزي و مستلزم هزينه هاي نه چندان اندكي است. بديهي است بي توجهي به تهديد نرم آمريكا و عدم برنامه ريزي جهت مقابله، با توجه به امكانات رسانه اي كه استكبار جهاني دراختيار دارد موجب محو ارزش هاي مورد قبول نظام مي گردد و امنيت اجتماعي ما را به خطر خواهد انداخت كـه درآن صورت تهديد نظامي بسيار كم هزينه خواهد بود. روند اجراي تهديد نرم آمريكا بر عليه ايران اسلامي وكشورهاي مسلمان چيست وشرايط فعلي وآينده را چگونه ارزيابي مي كنيد . دعاگو : آمريكا در راستاي تحقق پروژه جهاني سازي با هدف حذف جمهوري اسلامي از محور قطب جهان اسلام، سكولارسازي كشورهاي اسلامي از طريق سازماندهي كودتاي سياسي، نظامي و درگيرسازي جامعه جهاني با جمهوري اسلامي را در دستور كار خود قرار داده بود كه وقايع دوران اصلاحات در كشور و برخي رخ داد هاي اخيـــر دركشورهاي مسلمان مويد اين واقعيت است. با شكست جريانهاي سكولار و غرب مدار در ايران اسلامي و مقاومت مردم مسلمان افغانستان و عراق در برابر متجاوزان اشغالگر، نيروهاي مهاجم در افغانستان و عراق به انفعال كشيده شدند و مقاومت اسلامي لبنان(حزب الله) اقتدار سياسي كشورهاي غربي و رژيم اشغالگر صهيونيستي را درجنگ 33 روزه در هم شكست. تدابير خردمندانه مقام معظم رهبري و هوشمندي سياستمداران ايراني در پيشبرد فناوري صلح آميز هسته اي، تقويت توان دفاع و بازدارنگي كشور توطئه ها و فتنه سازي استكبار و ارتجاع غرب عليه ايران و مسلمانان جهان را خنثي كرد واز سوي ديگر غربي ها ودر راس آنان آمريكا از توطئه ايجاد جنگ داخلي در حوزه جهان اسلام با درگيرسازي مسلمانان شيعه و سني دستاورد قابل ذكري نداشتند. مشكلات داخلي و طغيان هاي رو به افزايش در جمع اشغالگران خارجي آنان را وادار به عقب نشيني از فاز نظامي نموده وآنان بهره گيري از تهديد نرم را در مقابله با جهان اسلام دردستور كار خود قرار داده اند.درحال حاضر آمريكا به منظور كاهش توان وقدرت روسيه و حذف روسيه از جايگاه ابر قدرت سياسي و نظامي شرق، گرجستان را به درگيري به روسيه تشويق نمودكه به دليل ناتواني گرجستان،آمريكا وهم پيمانان او بارديگر در گرداب سياسي خودساخته و تباه كننده گرفتار شدند.تشـديد تنـش بين آمريكا و روسيه،آنان و كشـورهاي هم پيمانانشان را بـه خـود مشغـول خواهدكردكه اميد است مسئولين كشور از اين فرصت استثنائي نهايت بهره را برده و با يكدلي ويكرنگي و بسيج همه توان و امكانات زمينه را جهت حل برخي مشكلات وتثبيت قدرت ايران اسلامي در منطقه وجهان فراهم آورند . نتيجه گيري : مقام معظم رهبري دوره هاي استعماري را به سه دوره استعمار كلاسيك، استعمار نو و استعمار فرانو تقسيم كرده و مي فرمايند : " يك روز استعمارِ كهنه بود- استعمارى كه بعدها اسمش را گذاشتند استعماركهنه وكهن- مى رفتند بر كشورها تسلط پيدا مى كردند؛ مثل هند، مثل الجزاير، مثل خيلى از كشورهاى ديگر. با بيدارى ملتها اين استعمار از بين رفت و ديگر نتوانستند ادامه دهند. البته در سالهاى دوران استعمار، ملتها را فشردند و واقعاً رمق آنها را گرفتند؛ ولى به هرحال استعمار كهن از بين رفت و جاى آن، استعمار نو را آوردند. استعمار نو اين بود كه در رأس كشورها بيگانگان نمى آمدند حكومت كنند؛ مثل دوران استعمارِ قديم نبود كه حاكم انگليسى برود در هند حكومت كند؛ نه، از خود كشورها كسانى را مى گماشتند؛ مثل رژيم طاغوت، مثل رضاخان و پسرش، و مثل بسيارى از دولتهاى ديگر كشورهاى جهان سوم - به قول خودشان - و از جمله كشورهاى اسلامى. سالهاى متمادى ملتها را فشردند؛ مستبدان را آوردند؛ نظامى هاى كودتاچى را سركار آوردند و هرطور توانستند، از حضور ملتها مانع شدند. امروز مى بينند اين هم بُردى ندارد؛ لذا راه ديگرى را براى تسلط بر كشورها در پيش گرفته اند و آن، نفوذ در ملتهاست؛ كه اين همان چيزى است كه من چندى پيش گفتم استعمار فرانو. بالاتر از استعمار نو، يك نوع استعمار ديگر است. ايادى خودشان را به كشورها بفرستند و با پول و تبليغات و اغواگرى هاى گوناگون و رنگين نشان دادن و موجه نشان دادن چهره ى مستكبران ظالم عالم، بخشى از ملتها را اغوا و تحريك كنند." اين تقسيم بندي ايشان دقيقا به دو نوع حضور استعماري غرب اشاره دارد. در حالت نخست قدرت سخت وجود داشت كه برابر با حضور نظامي در كشور مستعمره بود و با نوع جديدي از ديكتاتوري همراه بود به اينصورت كه ديكتاتور از ميان مردم همان سرزمين نبود بلكه يك نظام سياسي از كشور ديگر بود. در قدرت نرم نيز مي توان استعمار فرانو را احصا كرد. استعمار نو كه بهره كشي از سران كشور مستعمره بود و اين سران دست نشانده استعمار بودند، در تعريف قدرت سخت و نرم نمي گنجد و مي توان اين تقسيم بندي از شكلهاي استعمار را ابداع مقام معظم رهبري دانست. در استعمار فرانو هدف به تنهايي سران و مسئولين نيستند بلكه هدف اصلي مردم يك ملت مي باشند كه اگر مردم مسير پيشرفت و توسعه و رفاه را همان مسير و نسخه كشور استعمارگر بدانند ديگر حتي نيازي به تغيير شكل دموكراسي و انتخاب مسئولين از سوي سفارتخانه هم نمي باشد بلكه قدرت تبليغاتي، رسانه اي و ديپلماتيك است كه تمام دل و ذهن مردم را به استعمار مي كشد. در قدرت نرم بايد به بهترين صورت تصوير سازي كرد، تصوير سازي از قدرت نظامي، علمي، اقتصادي و رفاه موجود در كشوري كه قدرت رسانه اي در اختيار دارد. البته سابقه تمدني و فرهنگي يك ملت نيز به قدرت نرم از سوي دولت آن كمك خواهدكرد اما در دنياي امروز دانش قدرت نرم به اندازه اي پيشرفت كرده كه نه تنها چنين خلأي را توانسته حل كند بلكه سابقه و قدرت تمدني و فرهنگي كشور هدف را كاملا تخريب مي كند. بعبارتي دقيق تر مي توانيم قدرت نرم را مسخ يك ملت در تهاجم فرهنگي به آن دانست. قدرت نرم از طريق توليد و توزيع آموزه ها و ارزش هاي خاص و جذاب، بنيان هاي ارزشي و اركان حمايتي كشور متخاصم را هدف قرار داده و آن را در راستاي وضعيت مطلوب خويش تغيير مي دهد. اين گونه تغييرات معمولا از زير ساخت ها و شبكه هاي توليد و توزيع انديشه ها و هنجارها، خصوصاً حوزه هاي آموزشي، فرهنگي و رسانه اي آغاز مي شود.يعني عرصه هايي كه معمولاخارج از افق ديد، نظارت و راهبردي سرويس هاي اطلاعاتي سنتي قرار دارد. در قدرت نرم، برخلاف قدرت سخت، مخاطب نه از روي اجبار و اكراه، بلكه با رضايت مندي تن به قدرت جديد مي دهد و خواسته هاي قدرتمند را اجابت و اجرا مي كند. به تعبير ديگر قدرت نرم به جاي تحميل و ناگزير كردن مخاطبان، آنان را متقاعد و همسو مي سازد و هر نوع مانع يا انگيزه مقاومت ملي، اخلاقي، حيثيتي، هويتي و ديني را از ذهن مخاطب باز مي ستاند. "جوزف ناي"در سال هاي اخير در تبيين نظريات خود، پيرامون قدرت به سه نوع قدرت اشاره مي كند: ابتدا قدرت سخت را مورد واكاوي قرار مي دهد كه بر مبناي زور و تهديد عمل مي كند، سپس قدرت اقتصادي را معرفي مي كند كه قلمرو آن هزينه، تطميع و پاداش است و در نهايت به معرفي قدرت نرم مي پردازد كه بر مبناي جاذبه عمل مي كند و آن را قدرت برتر دنياي معاصر معرفي مي نمايد. وي قدرت نرم را به منظور نماياندن تاثيرات عوامل موثر بر عملكرد واحدهاي مستقل و حكومت ها ابداع نمود كه شامل قدرت سخت و قدرت اقتصادي نبود. در قدرت نرم بر روي "ذهن" و "رفتار" سرمايه گذاري مي شود تا "عينيت مجازي" توليد كند. "دكتر كرلانتزيك"پژوهشگر بنياد كارنگي قدرت نرم را اين گونه تعريف مي كند كه: "قدرت نرم به آن دسته از قابليت ها و توانايي هاي كشور اطلاق مي شود كه با بكارگيري ابزاري چون فرهنگ، آرمان يا ارزش هاي اخلاقي به صورت غيرمستقيم بر منافع يا رفتار يا موجوديت ديگر كشورها اثر مي گذارد". قدرت نرم توانايي شكل دهي ترجيحات ديگران است و به صورت پراكنده عمل مي كند تا قدرت دفاع را از حريف سلب نمايد.اگرچه بين سه بخش قدرت يعني قدرت سخت، قدرت اقتصادي و قدرت نرم ارتباطي منطقي و ارگانيك برقرار است اما امروزه دو بخش اول قدرت به عنوان پشتيبان و رافع عمل مي كنند و نقش كليدي و راهبردي بر قدرت نرم استوار است. قدرت نرم داراي ويژگي ها و كاربردهاي متنوع و پيچيده اي است كه از اعمال حداقل تغيير رويه و رفتار حكومت هاي هدف آغاز و تا تغيير دولت ها و براندازي بنيادي حكومت ها را شامل مي گردد. اما آنچه موجب نگراني است كاركردي از قدرت نرم است كه كشورهايي همانند ايران را هدف قرار داده است كه از آن به عنوان جنگ نرم و براندازي نرم ياد مي شود يعني خطرناك ترين كاركرد قدرت نرم. "دكتر جين شارپ" مغز متفكر جنگ نرم و براندازي نرم و مدير مؤسسه آلبرت انيشتين آمريكا مي گويد:"هدف جنگ نرم تغيير دولت هاي نامطلوب يا فروپاشي حكومت ها و كسب قدرت سياسي است و به صلح طلبي، اعتقادات اخلاقي و مذهبي ربطي ندارد.جنگ نرم گزينه اي به جاي جنگ سخت و مسلحانه براي رويارويي با حكومت هاي مورد نظر است. در جنگ نرم بايد از نظر به عمل سير كرد تا موجب تغييرات اجتماعي و سياسي شود. مهمترين موضوع در گذار از نظر به عمل، شيوه انتخاب سازوكار يا فرايند مناسب براي تاثير گذاشتن بر نگرش ها و رفتارهاي حاكمان و مردم است. آن گاه اين اقدام به نوبه خود بر گزينش روش هاي تحقق تغييرات و براندازي مورد نظر در مناسبات قدرت بين مردم و حكومت شان اثر مي گذارد و حكومت در چهار گام اساسي سرنگون مي شود كه عبارتند از: 1-برگشت 2-موافقت 3-اجبار 4-تجزيه و فروپاشي." ..................................................................................................


تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تعداد بازدید از این مطلب: 171
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود